Saturday, May 26, 2012

I Luv Math =)



As salam semua. alhamdulilah masih bernafas dan diberi ruang untuk bersyukur dengan nikmatmu.okeyh...nak post nukilan group jihan berkaitan assignment sajak berkaitan dengan perkembangan matematik dalam tamadun china, eropah dan mesir. selain itu, terdapat juga tiga tokoh yan perlu dikarang juga Archimedes, Ibnu al Haitam dan juga Sir Isaac Newton. nanti time  korang baca, jangan gelak tau..huhu
 
Puisi hati: Aku adalah matematik
Dulu aku dipandang sepi,
Ibarat bintang yang dikaburi cahaya neon,
Tanpa diduga ombak besar melanda bumi anbiya mesir,
Anakku geometri menjadi sebutan dikala rakyat jelata mengeluh kesah,
Muncul insan bernama Ahmes yang menggilai anakku,
Geometri makin dikenali di pelosok dunia.

Bintangku kian bersinar,
Aku mula bertapak di Eropah,
Aku bisa menakluki 5 tamadun di sana,
Tamadun Rom dan Byzantin ,memahatkan kemasyhuranku,
Munculnya Leonardo Fibonicci menjumpai pasangan  kembar anakku trigonometri yang telah lama menghilang.
Namaku kian harum bak mawar merah,
Hingga ke puncak tembok besar China, Shu menjadi siulan mereka,
Tali dan simpulan menjadi saksi diriku tersohor di situ,
Nol yang tersemat di dadaku dipanggil Ling oleh mereka,
Kerana cintanya mereka terhadapku,
Aku diabadikan di Shusu Jiyi,
Aku kian dipandang hadap oleh Li Zhi dan Jiushao.
Hati kecilku ketawa riang.

Aku bertambah bahagia, menumpang kasih bersama Archimedes,
Hebatnya dikau hingga digelar Putera Matematik,
Aku sangat terharu namaku menjadi gelarannya di pelosok dunia,
Mekanik, optik, hidrostatik menjadi taulannya,
Sahabatku  ini bukan calang-calang orangnya,
Langkahnya terus maju dek bisa memecahkan kebohongan si tukang emas durjana,
Namun aku cukup terkilan,
Sahabatku yang ku sayangi ini tersungkur ditangan musuhnya.

Kecerdikannya tiada tolak bandingan,
Tidak ku sangka semangat inkuirinya terhadap falsafah sains, alam dan teologi,
Hayunannya digagahi hingga mampu mencatitkan 70 makalah,
Manusia kian memujamu hingga coretanmu disematkan di  analisis sintesis,
Engkaulah permata hatiku duhai Ibnu al-haitham.

Oh kalkulus, dahulunya aku tidak bisa memujukmu hingga dikau merajuk ke lautan sana,
Tidak ku sangka adanya insan yang mahu mengenalimu,
Kasihnya padamu tak terpermanai dengan butiran kata,
Kalkulus, lema, Fluxion menjadi bukti kasihnya padamu,
Aku tersenyum jauh disini, ada rasa bahagia melihat dikau bersamanya,
Hinggalah angka  keramat 1727 memberikan satu impak besar padamu,
Namun engkau tidak pernah mengadu pilu,
Kerna bagimu Newton itu tidak pernah terkubur di dalam hatimu.

Secebis kata yang ku titipkan disini bukannya mahu riak di dada.
Tapi aku bangga kerna bisa membuka mata dunia,
Aku bisa menolong manusia mencari solusi,
Hingga cintanya mereka padaku mencecah tahap infiniti,
Kini langkahku kian besar dan terus maju di puncak sana,
Kewujudanku makin dipandang hadap,tiada lagi istilah dipandang belakang,
Semoga diriku terus mekar mengharumi dunia.


Tuesday, May 22, 2012

Untuk Dia ....



as salam, erm... rasa tenang menghambat diri dikala bulan terus mewarnai awan yang kelam dan matahari kian  beradu di awan nano sana..  syukur dihati dan ungkapan ALHAMDULILAH aku panjatkan pada ALLAH yang masih memberi ruang untukku menghirup molekul-molekul oksigen. terasa malu dengan diri sendiri. dosa makin hari makin bertambah dan ada pasang surutnya, namun oksigen yang ku terima tiada kurangnya.....permulaan yang penuh syahdu...ni semua gara-gara kena buat sajak berkaitan salah satu subjek major. tak habis lagi mengedit, sambil menunggu seorang lagi rakan menghantar bahagiannya. rehat sebentar daripada menghadap thesis yang masih belum siap. Ya ALLAH, insan ini terlampau bermain dengan masa dan terasa diri ini terlalu banyak melakukan perkara sia-sia. ermmm.....beberapa hari lepas,kepala ini disinggahi dengan pelbagai persoalan mengenai kehidupan pada masa hadapan. tinggal beberapa hari lagi, umurku akan berganjak ke angka 23 tahun. terasa diri masih jahil dan kerdil dalam segala segi, siapalah bakal suamiku, siapalah bakal memimpinku untuk berjuang merebut syurgaMU. tiada istilah berharap tanpa usaha. ya ALLAH, andai jodohku makin hampir, engkau permudahkanlah segala urusanku ke arah jalan itu. Kurniakanlah daku seorang suami yang mampu membahagiakan hati ke menuju MU. Ya ALLAH, hanya rahmatMU mampu memimpinku ke jalan yan Engkau redhai. Pimpinlah daku bersama bakal suamiku.amin ^_^
 


(thanks nadiah for the pic =) )

Monday, May 14, 2012

Terima Kasih Ujian ;)


As salam dan salam sejahtera. Alhamdulilah,syukur ke hadrat Ilahi, diri ini masih mampu melihat langit serta awan. Saje pilih tajuk ni sebab saya suka ujian datang pada saya.huhu..giler ke apa jihan ni.hehehe... saya suka ujian @ cabaran sebab dengannya saya lebih sayang dan cinta pada Maha Pencipta saya. So, saya akan lebih kerap dating dan yup saya akan lebih bersungguh berdoa. Korang lak camne. jihan rasa semua ni sebab bila nikmat terlalu memenuhi diri tanpa ada ujian @ kesusahan ,jihan mudah lupa,mudah longlai melakukan ibadah. Dulu rajin betul baca al- mathurat time matrik, skearang hampeh.. So,, lepas diuji dengan beberapa ujian hidup. Jihan yakin Allah nak bgi jihan ingatan dan pedoman, Alhamdulilah sekarang cuba istiqamah dalam membaca al- mathurat setiap pagi dan petang di samping cuba memahami isi kandungannya. Selain itu,jangan sesekali tinggal solat dhuha yer najihan..huhu.. kalau kamu nak ALLAH sayang kamu, kamu kena sayang ALLAH dulu sebab ramai sangat sekarang rebut cinta ALLAH... itulah.... Qiamulail..erkkkk....lum buat lagi sem ni..malu sangat dekat DIA...+_+ hope saya dapat kejar at least one month before seat for the exam and insha ALLAH preparation before entering our lovely month, of course Ramadhan al- mubarak. insha ALLAH, saya mau jadi isteri solehah, anak yang solehah dan dengar cakap mak dan ayah. saya mau jadi cik su yang penyayang kepada anak-anak buah saya dan terakhir mau jadi pelajar yang berjaya di dunia dan akhirat. sekarang ni tengah reflect diri untuk memperkayakan ilmu terutama dalam bidang matematik yang saya cintai di samping membaca buku-buku ilmiah. Mana yang baik saya cuba amal dan kongsi dengan sahabat-sahabat saya. Oh,ye tak lupa juga kepada kucing- kucing kesayangan saya, memandangkan saya akan berpraktikal di kampung, maka bolehlah main2 dan bercakap dengan kucing-kucing yang semakin hari semakin bulat. Ya Allah panjangkanlah umur kucing-kucingku, semoga zuriat mereka makin bertambah..ermm,saya rindu "ibu".(nama kucing). hari tu balik,mak cakap dia dah mati.sebak saya, ibu ni sangat penyayang, caring dengan cucu dia.kebetulan anak dia beranak,tapi meroyan,xmau kasi susu untuk anak dia, dan ibu ini sangat baik. sanggup bagi susu untuk cucu dia. time saya boring-boring, saya selalu bercakap dengan ibu dan peluk dia.dia ni agak keras sikit, tapi kalau dia lapar, suka sangat gesel kepalanya dekat kaki saya.huhu,..eh,nape tibe2 ada cite tentang kucing ni..huhu..mak selalu cakap,kalau saya balik,mesti kucing duk dalam rumah,mulalah mak ngan ayah tension..hihihi..sory ma ngan ayah.saya memang sayang sangat2 kucing saya,huhu...
 ok ,nak sambung study.malam ni ada dinner kolej.tak tahu nak pakai apa.huhu...bantai ajelah..Ya Allah, andai hari ini aku terlalu riak dengan sesuatu,tegurlah daku, nasihatilah aku agar aku sentiasa rendah diri terhadapMu. amin ;)


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...