salam

Saturday, September 17, 2011

Part Time In Sem Break =)

Salam semua,alhamdulilah cuti semester sudah habis,dan inilah tahun terakhir aku dalam ijazah sarjana muda sains matematik. insha Allah jika diberi peluang mau sambung ke master dan phd.amin. ok,saja nak share pe yang aku buat time cuti hari tu,as what im plan,mula-mula nak keje cashier dekat umah,memandangkan pakaian dan time keje dia yang aku tak berapa suka,so finally i'm decided to work as receptionist kat HOTEL SHAFURA.alhamdulilah,duration keje dari pukul 8pg sampai 5ptg. kebetulan anak owner hotel tu,adik yang pernah belajar tuisyen dengan aku.dan surprisely akak dia best friend akak aku. mula-mula 
1st week
Tak banyak keje,boss tempat tu cuti bersalin,so aku di monitorkan oleh KAK IKA,atau nama penuhnya nuershafeeqah. kak ika guide cmne nak jawab call, pastu cmne nak buat bil,cmne nak cakap dengan customer untuk menginap,dalam masa seminggu dapatlah catch up semua. hotel yang aku keje ni,rate dia berpatutan, ada yang  RM70 (standard queen),RM100(double king,queen 2single bed), RM150 (superior=mix katil single dan double queen) dan paling mahal RM170 (Family= 2 double bed). kira murahlah.dalam bilik pun dpt wifi,ada aircond, ada mineral water dan kopi free...

2nd week
Oleh sebab tak banyak sangat keje,dengan semangatnya bawak novel dan buku-buku baca tIme jaga kaunter.hehehe...habis jugak buku yang dibawa. time makan,aku pernah tnya kak ika," erm,kak biasanya org jaga kaunter yang dulu-dulu buat apa ek". akak tu pun balas "jihan,biasanya mereka tolong housekeeping jugak"...oooo..then strt dari hari aku tnya tu,aku pun ada jgklah tolong housekeeping,mula2 tolong sapu je,then makin bertambah,aku tolong buat katil....
Others Week

Seronok bila kemas bilik,stepnya mudah je...mula-mula buat katil,ni makan masa seminggu.mula-mula aku tgok je kak ika buat, then lepas 3-4 hri aku try,yess...lepas..hehehe...ok,next kita kena buang sampah lps tu ltk palstik smpah yg bru.then,lap semua kawasan bilik tu,sambil letak kopi dan air mineral,sabun .then sapu,buat bilik air dan mop...aku bilik air je tak buat.sebab tu mmg tugas housekeeping je.huhu...ok,bila dah siap kan,memang rasa hepi sangat sebab bilik tu nmpak kemas sgt....

macam-macam pengalaman ada,yang best bila dapat practise my english.kat hotel ni,ada ambil booking company minyak.HALLIBURTON,TLOFFSHORE dan banyak lagi. mostly ramai org oversea.so, kebetulan kak ika tak reti speaking english,jadi aku selalu tolong translatekan.

lepas tu,time dekat2 puasa ramai lak yang berhenti,jadi gaji aku up sikit hingga rm20 sehari.aku jadi housekeeping merangkap recceptionist....emergency je....kesian jugak tgok kak ika buat sorang2....alhamdulilah, banyak ilmu dapat kat tmpt keje ni,macam-macam ragam manusia yang aku jumpa,ada yang terlalu cerewet dan tak kurang sempoi...semua tu ada hikmah disebaliknya...
coz x sempat ambil gmbr time keje hri tu,usha2 ada org tulis ttg hotel tu,,hehehe...copy jelah pic dia...

pic ats tu bilik family room,best kemas bilik tu.hehhe...pic bawah lak tmpt parking,korang ada nmpk tak ada kereta dalam garaj tu,tu kereta bos aku...so,lps 15 hri puasa aku berhenti.hmpir tiga bulan keje kat situ..coz prepare nk p london lak...banyak tak settle time tu,coz hri2 lps balik keje,tido awal.....baru tahu rasa penat orang bekerja.huhu...apa-apapun,syukur alhamdulilah,sebab pengalaman ni banyak ajar erti kehidupan dan ragam manusia di dunia ini.wassalam.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...