salam

Friday, December 9, 2011

::Langit malam & AYAH ::

Salam jumaat semua. alhamdulilah semalam ALLAH bagi satu nikmat yang membuatkan hati ini berbunga-bunga dan tenang sekali dari kekusutan duniawi. Syukur atas nikmatMU yang memberi ruang untuk jiwa dan raga ini memuhasabah diri ini yang kian layu dan pudar dihambat dengan dosa yang tidak pernah putus-putus.Semoga kita semua senantiasa dibawah lindungan rahmatNya.

Semalam,tika melihat panorama dan keindahan bulan dan satu percikan bintang di langit, satu nikmat yang dah lama diri ini tidak rasai. Tiba-tiba teringat pada ayahku. Semasa kecil, usai dari solat di surau ,diri ini menaiki motor ayah 
Sepanjang dalam perjalanan, sambil erat tanganku memeluk ayah dari belakang, pandanganku tidak putus -putus mendongak ke langit melihat ciptaan ALLAH  pada waktu malam. Pelbagai persoalan diungkapkan kepada ayahanda tercinta. Sabar ayahku melayan kerenah anak bongsunya ini.Terasa rindu padamu ayahku. Kadang-kadang diri ini memeluk erat ayahku pabila ada berita tentang hantu,yelah mana tak takut ,kita duduk belakang dan jalan yang kami lalui untuk ke surau adalah jalan sunyi dan hutan.

Diri ini pernah membeli sepasang baju songket sebagai hadiah yang tidak seberapa atas ingatan di  hari kelahiran beliau. Berasa gembira dan teruja sekali apabila baju itu menjadi kesukaan beliau untuk dipakai ke tempat kerja.

Bagi diri ini rasa kasih dan sayang ayah padaku tidak akan sama dengan insan yang bakal mencuri dan bertakhta dihatiku nanti.Pabila pulang ke rumah,kelunakkan dan keasyikan  alunan suara ayahku mngalunakan bacaan suci al-quran membuatkan jiwa ini tenang dan bersemangat untuk belajar. ALLAH,diri ini bersyukur atas nikmat insan yang engkau hadirkan dalam diri ini .Alhamdulilah. Terima kasih Ayah, Terima kasih Allah.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi , dan pergantian malam dan siang terdapat tanda- tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal .[ 3:190 ]



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...