salam

Saturday, May 26, 2012

I Luv Math =)



As salam semua. alhamdulilah masih bernafas dan diberi ruang untuk bersyukur dengan nikmatmu.okeyh...nak post nukilan group jihan berkaitan assignment sajak berkaitan dengan perkembangan matematik dalam tamadun china, eropah dan mesir. selain itu, terdapat juga tiga tokoh yan perlu dikarang juga Archimedes, Ibnu al Haitam dan juga Sir Isaac Newton. nanti time  korang baca, jangan gelak tau..huhu
 
Puisi hati: Aku adalah matematik
Dulu aku dipandang sepi,
Ibarat bintang yang dikaburi cahaya neon,
Tanpa diduga ombak besar melanda bumi anbiya mesir,
Anakku geometri menjadi sebutan dikala rakyat jelata mengeluh kesah,
Muncul insan bernama Ahmes yang menggilai anakku,
Geometri makin dikenali di pelosok dunia.

Bintangku kian bersinar,
Aku mula bertapak di Eropah,
Aku bisa menakluki 5 tamadun di sana,
Tamadun Rom dan Byzantin ,memahatkan kemasyhuranku,
Munculnya Leonardo Fibonicci menjumpai pasangan  kembar anakku trigonometri yang telah lama menghilang.
Namaku kian harum bak mawar merah,
Hingga ke puncak tembok besar China, Shu menjadi siulan mereka,
Tali dan simpulan menjadi saksi diriku tersohor di situ,
Nol yang tersemat di dadaku dipanggil Ling oleh mereka,
Kerana cintanya mereka terhadapku,
Aku diabadikan di Shusu Jiyi,
Aku kian dipandang hadap oleh Li Zhi dan Jiushao.
Hati kecilku ketawa riang.

Aku bertambah bahagia, menumpang kasih bersama Archimedes,
Hebatnya dikau hingga digelar Putera Matematik,
Aku sangat terharu namaku menjadi gelarannya di pelosok dunia,
Mekanik, optik, hidrostatik menjadi taulannya,
Sahabatku  ini bukan calang-calang orangnya,
Langkahnya terus maju dek bisa memecahkan kebohongan si tukang emas durjana,
Namun aku cukup terkilan,
Sahabatku yang ku sayangi ini tersungkur ditangan musuhnya.

Kecerdikannya tiada tolak bandingan,
Tidak ku sangka semangat inkuirinya terhadap falsafah sains, alam dan teologi,
Hayunannya digagahi hingga mampu mencatitkan 70 makalah,
Manusia kian memujamu hingga coretanmu disematkan di  analisis sintesis,
Engkaulah permata hatiku duhai Ibnu al-haitham.

Oh kalkulus, dahulunya aku tidak bisa memujukmu hingga dikau merajuk ke lautan sana,
Tidak ku sangka adanya insan yang mahu mengenalimu,
Kasihnya padamu tak terpermanai dengan butiran kata,
Kalkulus, lema, Fluxion menjadi bukti kasihnya padamu,
Aku tersenyum jauh disini, ada rasa bahagia melihat dikau bersamanya,
Hinggalah angka  keramat 1727 memberikan satu impak besar padamu,
Namun engkau tidak pernah mengadu pilu,
Kerna bagimu Newton itu tidak pernah terkubur di dalam hatimu.

Secebis kata yang ku titipkan disini bukannya mahu riak di dada.
Tapi aku bangga kerna bisa membuka mata dunia,
Aku bisa menolong manusia mencari solusi,
Hingga cintanya mereka padaku mencecah tahap infiniti,
Kini langkahku kian besar dan terus maju di puncak sana,
Kewujudanku makin dipandang hadap,tiada lagi istilah dipandang belakang,
Semoga diriku terus mekar mengharumi dunia.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...